Hoe werkt deze module

Suzanne Potjer laat je zien hoe experimenteren en leren onmisbare onderdelen zijn van een modern openbaar bestuur. Je leert hoe ontwerpers kunnen bijdragen aan deze manier van werken: door kleine experimenten te verbinden aan grote veranderingen. Samen met overheden en andere partners onderzoek je wat werkt, leer je van wat misgaat en help je bouwen aan een overheid die zichzelf voortdurend verbetert.

De module bestaat uit vier blokken waarin je leert over de rollen van de overheid, de kracht en valkuilen van experimenten, en hoe je die kunt vertalen naar structurele verandering. Je sluit af met het Studiomodel, een manier om leren, reflecteren en experimenteren duurzaam te verankeren in je organisatie.

Suzanne Potjer

Suzanne werkt als Chief Exploration Officer bij Agenda Stad van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Als bestuurskundige en actieonderzoeker richt ze zich op de vernieuwing van de overheid.

Werkboek

In het werkboek vind je alle opdrachten die bij deze module horen. Het helpt je om inzichten uit de video’s direct te vertalen naar je eigen praktijk. Download het hieronder zodat je tijdens het kijken kunt reflecteren, noteren en je eigen lessen kunt vastleggen.

Download het werkboek (PDF)

Meet-ups

In de drie modules behandelen we de basis van het openbaar bestuur. We kunnen ons goed voorstellen dat je daarna nog vragen hebt of onderwerpen verder wilt uitdiepen. Daarom organiseren we regelmatig meet-ups. Tijdens deze bijeenkomsten kun je met de docenten in gesprek over jouw inzichten, vragen of ervaringen. Daarbij ontmoet je ook andere ontwerpers en ambtenaren die met vergelijkbare vraagstukken werken. Zo wordt leren een gezamenlijk proces. We hopen je daar te ontmoeten!

De data en locaties van de meet-ups worden binnenkort bekendgemaakt. Heb jij interesse om deel te nemen en wil je op de hoogte gehouden worden, laat dit ons dan weten via pont@dutchdesignfoundation.com.

Inleiding

Waarom experimenteel besturen?

In deze inleidende video heet Suzanne Potjer je welkom bij de laatste module van het leertraject. Ze legt uit waarom experimenteren binnen het openbaar bestuur essentieel is in een tijd van grote maatschappelijke verandering. Je hoort waarom traditionele manieren van besturen niet altijd meer werken en wat het betekent om als ontwerper bij te dragen aan een overheid die leert door te doen

Blok 10

Het openbaar bestuur in een tijd van complexiteit en transities

De samenleving verandert in hoog tempo, en de overheid probeert daarin haar weg te vinden. Suzanne laat zien welke vier rollen de overheid kan aannemen, van rechtmatig tot responsief, en waarom juist de laatste twee essentieel zijn voor de toekomst. Je leert hoe ontwerpers met hun experimenterende en verbindende houding kunnen helpen om die rollen te versterken.

Blok 11

De kracht en valkuilen van werken met experimenten

Experimenten zijn vaak het startpunt van vernieuwing, maar ze blijven te vaak hangen in hun eigen context. Suzanne bespreekt de pilotparadox: waarom succes in een experiment niet vanzelf leidt tot verandering op grotere schaal. Je leert hoe je bewust kunt omgaan met deze spanning en experimenten kunt ontwerpen die doorwerken in beleid en organisatie.

Werkboek opdracht

Pak je werkboek erbij. Denk aan een experiment waar jij aan hebt gewerkt. Welke succesfactoren en valkuilen herken je? Hoe kun je de stap naar duurzame doorwerking versterken?

Blok 12

Experimenteel besturen – van pilot naar systeem

Hoe maak je van losse pilots een structurele manier van werken? In dit blok leer je over experimenteel besturen, een aanpak waarin leren plaatsvindt op drie niveaus: lokaal, horizontaal en verticaal. Suzanne laat zien hoe ontwerpers die niveaus kunnen verbinden en zo bijdragen aan een overheid die zichzelf vernieuwt door te leren.

Werkboek opdracht

Kijk naar je eigen werkpraktijk. Welk niveau is voor jou het meest vertrouwd? Kies één persoon of organisatie op een ander niveau en onderzoek wat jullie van elkaar kunnen leren.

Blok 13

Ontwerpen in transities

In deze afsluitende video keert André terug met het Studiomodel. Dit model helpt om leren en reflecteren te verankeren in organisaties. Je leert hoe ontwerpers kunnen bijdragen aan het vergroten van lerend vermogen binnen het openbaar bestuur en hoe ideeën kunnen reizen door teams en netwerken.

Werkboek opdracht

Gebruik het Studiomodel om jouw eigen opdracht in te vullen. Waar wordt geleerd, waar wordt gedeeld, en waar kun jij nog meer ruimte creëren om te reflecteren?

Gefeliciteerd!

Je hebt het volledige leertraject afgerond. Je begrijpt nu beter hoe het openbaar bestuur werkt, hoe je als ontwerper effectief kunt samenwerken binnen dit systeem en hoe je kunt bijdragen aan vernieuwing die verder reikt dan één project.

Blijf nieuwsgierig, blijf leren, en blijf experimenteren, want de overheid van morgen ontstaat door mensen zoals jij die durven ontwerpen aan verandering.

We kunnen ons goed voorstellen dat je nu nog vragen hebt of onderwerpen verder wilt uitdiepen. Daarom organiseren we regelmatig meet-ups. Tijdens deze bijeenkomsten kun je met de docenten in gesprek over jouw inzichten, vragen of ervaringen. We hopen je daar te ontmoeten!

De data en locaties van de meet-ups worden binnenkort bekendgemaakt. Heb jij interesse om deel te nemen en wil je op de hoogte gehouden worden, laat dit ons dan weten via pont@dutchdesignfoundation.com.