De publieke ontwerppraktijk verbreedt en verdiept snel. Er werken steeds meer ontwerpers binnen publieke organisaties en steeds meer ontwerpers en ontwerpbureaus richten zich op samenwerkingen met de overheid. Dat ontwerpers veel te bieden hebben in maatschappelijke vraagstukken staat buiten kijf. Maar veel ontwerpers ondervinden dat een goed idee niet automatisch leidt tot verandering. Wie zaken wil veranderen, zal moeten weten hoe de overheid werkt.
Leertraject Openbaar Bestuur Voor Ontwerpers.
Daarom start PONT het leertraject Openbaar Bestuur voor Ontwerpers. In 3 modules krijg je een beter begrip van het openbaar bestuur en haar processen. Je leert met praktische toepassingen te ontwerpen binnen de context van de overheid, om te werken aan wezenlijke verandering en transities.
Dit traject wordt drie keer gegeven, zodat iedereen die erbij wil zijn kan komen. Dit is de derde ronde.
Inhoudelijk
We maken de wijze waarop de overheid is georganiseerd inzichtelijk, en behandelen de processen waar je mee te maken krijgt. Daarin staat de toepasbaarheid van de kennis centraal: we slaan voortdurend de brug met jouw ontwerppraktijk. Er is veel gelegenheid om je casuïstiek in te brengen en te leren van anderen.
- Module 1: Ontwerpen binnen het openbaar bestuur.
Het ontwerpproces staat centraal: hoe reageert het openbaar bestuur op het ontwerpproces? En hoe ga je daarmee om? - Module 2: De organisatie van het openbaar bestuur.
We maken het openbaar bestuur inzichtelijk: Hoe zit het feitelijk in elkaar en hoe verhoudt de ontwerper zich hiertoe? - Module 3: Het experimenteel besturen.
Ontwerpen voor en binnen maatschappelijke transities: hoe kan je als ontwerper impactvol werken in deze dynamische en complexe context? Hoe moet de overheid zelf veranderen om effectiever aan transities te werken, en wat de rol van een ontwerper daarbij kan zijn?
Aan het eind van dit leertraject:
- Begrijp je beter hoe er vanuit het openbaar bestuur gekeken wordt naar en gereageerd wordt op ontwerpprocessen
- Is je basisbegrip vergroot hoe Nederland bestuurlijk is georganiseerd
- Ben je bekend met de belangrijkste rollen en processen in publieke organisaties
- Heb je een verdieping gemaakt over ontwerpen binnen transitie-opgaven
- Heb je je eigen praktijkervaringen verdiept en je eigen ontwerpproces(sen) een stap verder gebracht.
Praktisch
Het leertraject bestaat uit 3 modules. Deze vinden in persoon plaats, op de volgende dagen:
- Module 1: donderdag 16 januari, 13:00 – 17:00
- Module 2: dinsdag 11 februari, hele dag
- Module 3: dinsdag 25 maart, hele dag
De modules vinden in beginsel plaats in Amersfoort. We zullen bij de aanmeldingen inventariseren of er ontwerpers deelnemen die bij een publieke organisatie werken en bekijken of het mogelijk is om een module bij hen op locatie te organiseren. Dit biedt ruimte om een programmaonderdeel toe te voegen, waarin we in gesprek gaan met een bestuurder of ambtelijk directeur.
Over de docenten
De docenten in dit leertraject zijn André Schaminée, Suzanne Potjer en Hanna Blomaard. André is partner en hoofd social design bij TwynstraGudde en auteur van meerdere publicaties over ontwerpen in en met de publieke sector. Suzanne is bestuurskundige en Chief Exploration Officer (CXO) voor Agenda Stad van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Hanna is bestuurskundige en principal adviseur bestuurlijke toekomst bij TwynstraGudde en richt zich op samenwerkingsvraagstukken voor gemeenten en hun partners. Bij deze veelal politiek-bestuurlijke processen is zij regisseur van de besluitvorming.
De docenten brengen een combinatie van wetenschappelijke bestuurskundige kennis met een doorleefd begrip van de (ontwerp)praktijk.
Kosten en randvoorwaarden deelname
- Deelname aan dit leertraject voor ontwerpers wordt door PONT bekostigd
- Ervaring met ontwerpen voor maatschappelijke vraagstukken of samenwerking met de publieke sector is vereist
- Dit leertraject bestaat uit 3 modules die op elkaar voortbouwen. De modules zijn niet los te volgen, je committeert je aan het gehele traject. Zo zorgen we voor een fijne leeromgeving en uitwisseling met de groep.
- We evalueren dit leertraject en je eigen leerontwikkeling na afloop. We vragen hiervoor om je input, zodat we ervan kunnen leren en dit mee kunnen nemen in de ontwikkeling van het verdere aanbod en programma van PONT.