In dialoog samenwerken aan een sterke uitleg voor ontwerpcompetenties in de publieke ontwerppraktijk
Wat betekent het om als ontwerper te werken aan maatschappelijke vraagstukken binnen een publieke context? En hoe maken we als ontwerpers zichtbaar wát we doen en hóé we dat doen – zeker richting beleidsmakers, ambtenaren en andere niet-ontwerpers?
Binnen De Publieke Ontwerppraktijk (PONT) werken we aan een sterker en gezamenlijk gedragen verhaal over de waarde van ontwerp in het publieke domein. In de aanloop naar de start van het programma schreven Thomas van Arkel en Nynke Tromp een artikel over wat een ontwerpende aanpak is en waarom deze aanpak helpt om maatschappelijke impact te realiseren. Het artikel “Een ontwerpende aanpak voor maatschappelijke opgaven, waar hebben we het over?” biedt een verkenning van hoe ontwerpcompetenties kunnen worden ingezet om complexe maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
In vervolg daarop hebben we tien (ontwerpend) onderzoekers gevraagd om vier verdiepende artikelen te schrijven over de ontwerpcompetenties die volgens hen centraal staan in de publieke ontwerppraktijk:
- Reframen
- Orkestreren
- Vormgeven
- Integreren
Deze artikelen vormen de inhoudelijke basis van deze dialoogsessie
Wat kun je verwachten?
Op 12 september organiseren we een dialoogsessie waarin we deze vier ontwerpcompetenties gezamenlijk verkennen en verdiepen. De ochtend biedt ruimte voor reflectie, uitwisseling, verdieping en betekenisgeving.
Samen met andere ontwerpers en onderzoekers onderzoeken we:
- Hoe ontwerpcompetenties ingezet worden in publieke contexten
- Hoe we onze waarde als ontwerpers beter kunnen verwoorden en visualiseren.
- Wat er nodig is om richting overheid en andere opdrachtgevers een sterker, collectief verhaal te vertellen
We maken gebruik van twee rondes. We werken in kleine groepen van vijf deelnemers per tafel. Elke tafel wordt begeleid door een van de onderzoekers of PONT-begeleiders.
Tijdens de sessie gebruiken we:
- Fragmenten uit de vier artikelen die je vooraf ontvangt
- Praktijkvoorbeelden uit je eigen werk
- Visualisaties die je vooraf hebt voorbereid om jouw interpretatie van de ontwerpcompetenties te verhelderen
Voorbereiding (uiterlijk te ontvangen op 1 september)
Als deelnemer ontvang je begin september de vier artikelen (in totaal ongeveer 20 pagina’s).
We vragen je het volgende voor te bereiden:
- Lees alle vier de artikelen.
- Markeer minimaal één passage per artikel die je raakt, inspireert of aan het denken zet. Noteer kort waarom.
- Neem per artikel een praktijkvoorbeeld mee dat volgens jou laat zien wat die ontwerpcompetentie betekent in jouw werk. Dat mag tekstueel zijn of visueel.
- Maak indien mogelijk een eenvoudige visualisatie van wat die competentie voor jou betekent. Dit hoeft geen kunstwerk te zijn – het gaat erom dat het jou helpt om jouw perspectief te delen.
De voorbereiding is bedoeld om de dialoog rijker, concreter en persoonlijker te maken. Je hoeft geen presentatie te geven – het draait om delen, luisteren en samen betekenis geven.
Waarom meedoen?
- Je krijgt als eerste toegang tot nieuwe, inhoudelijke artikelen over publieke ontwerpcompetenties
- Je verdiept je eigen denken over jouw rol en waarde als ontwerper in het publieke domein
- Je oefent met taal, voorbeelden en beelden om je expertise uit te leggen aan niet-ontwerpers
- Je draagt bij aan de ontwikkeling van een sterker gezamenlijk narratief over publieke ontwerppraktijk
Je ontmoet andere ontwerpers en onderzoekers die net als jij willen bouwen aan een krachtiger positionering van het vak.
Voor wie?
Deze sessie is bedoeld voor ontwerpers die actief zijn in de publieke ontwerppraktijk: ontwerpers die werken met of voor overheden, maatschappelijke organisaties of aan brede maatschappelijke opgaven. We richten ons op professionals met enige ervaring in dit veld.
We vragen je nadrukkelijk: meld je alleen aan als je de voorbereiding wilt doen en actief wilt bijdragen aan de sessie. Alleen zo kunnen we de kwaliteit van het gesprek borgen.
Over de artikelen en de auteurs
De artikelen zijn geschreven door tien onderzoekers met uiteenlopende achtergronden in ontwerp, onderzoek en onderwijs. De auteurs zijn:
- Willem Jan Rengers
- Jotte de Koning
- Catelijne van Middelkoop
- Değer Özkaramanlı
- Froukje Sleeswijk Visser
- Jaap Daalhuizen
- Wina Smeenk
- Kees Dorst
- Laurens Kolks
- Mieke van der Bijl